Wat is Acupunctuur?

Wat is acupunctuur

Acupunctuur is afgeleid van de woorden ‘acus’, wat naald betekent
en ‘punctura’, wat steek betekent.

Acupunctuur is een geneesmethode die ouder is dan de westerse geneeskunsde. Acupunctuur is van oorsprong een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde en wordt al duizenden jaren toegepast. Het activeert het natuurlijk helend vermogen van de mens. Hierdoor kunnen ziektes voorkomen, genezen of verlicht worden. Acupunctuur beïnvloedt de energiestromen in het lichaam. Door het zetten van naalden op bepaalde punten wordt het lichaam geactiveerd om de balans in de energie huishouding te herstellen.

Acupunctuur maakt gebruik van hele dunne naalden die in de huid aangebracht worden op acupunctuurpunten. Via deze dunne naalden wordt essentiële energie die via meridianen door het lichaam stroomt, gemanipuleerd. De acupunctuurpunten liggen op de meridianen. De acupuncturist kan door het stimuleren van deze punten invloed uitoefenen op de energiestromen van het lichaam. Door deze acupunctuurpunten te stimuleren, kan dat een effect hebben op de hersenen en het ruggenmerg. De chemische reacties die in het lichaam teweeg worden gebracht, kan zorgen dat pijn vermindert of biochemische veranderingen veroorzaken die zorgt dat het lichaam sneller heelt. Al met al bevordert het algemene welzijn.

Ook in Nederland heeft acupunctuur een plek in de gezondheidszorg. Acupunctuur wordt dan ook steeds meer erkend als een belangrijke aanvulling op de reguliere geneeskunde. Van de behandeling is geen nadelig effect of bijwerking te verwachten op het ziekte proces, zoals sommige medicijnen die kunnen hebben.

Indicaties

Welke aandoeningen zijn met acupunctuur te behandelen?

Luchtwegaandoeningen zoals astma, bronchitis

-      Maag- darmaandoeningen: diarree, obstipatie, hikken, misselijkheid

-      Aandoeningen aan Urinewegen en geslachtsorganen; menstruatieproblemen en overgangsklachten

-       Hart- en vaataandoeningen; doorbloedingsstoornissen, spataderen

-       Aandoeningen van het Bewegingsapparaat zoals reuma, artrose, spier- en gewrichtsklachten

-       Aandoeningen aan het Zenuwstelsel zoals ischias, verlammingen

-       Huidaandoeningen; eczeem, gordelroos, jeuk

-       Aandoeningen aan hoofd- en hals zoals migraine, duizeligheid, oorsuizen

-       Allergieën zoals hooikoorts

-       Psychische problematiek, burn-out, CVS, angsten

-       Slaapstoornissen

-       Verslavingen zoals rook- en eetverslaving

De actviteiten op het gebied van acupunctuur zijn tijdelijk top gezet. Op dit moment worden er geen behandelingen acupuntuur ingepland.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.